مزوتراپی را بهتر بشناسیم

مزوتراپی می تواند برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، جوان سازی و درمان چاقی موضعی استفاده شود. مزوتراپی یک روش بدون درد و بدون نیاز به بی حسی است و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد.این یک روش درمانی کاملا جدید و پیشرفته است که روز به روز به حیطه عملکرد درمانی آن افزوده می شود. این روش به دلیل پاسخ دهی بسیار سریع تر نسبت به دیگر روش های درمانی مثل داروهای خوراکی و کم بودن عوارض آن به دلیل مصرف بسیار اندک دارو و اثرات کاملا موضعی آن، روز به روز مورد استقبال بیشتر از سوی مردم و پزشکان قرار گرفته است.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک درمان غیر جراحی در حیطه پزشکی زیبایی ست و در حقیقت استفاده از دوزهای کم دارو با تزریق های مکرر، در ناحیه مورد نظر است. داروهای مورد استفاده در مزوتراپی شامل داروهای هومیوپاتی، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها می باشد. گلوله های دارویی بسیار کوچک به طور مستقیم به داخل مزودرم (لایه میانی پوست) وارد می شود. این لایه از پوست دارای خواص بسیار ویژه درمانی می باشد.

مزوتراپی می تواند برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، جوان سازی و درمان چاقی موضعی استفاده شود. مزوتراپی یک روش بدون درد و بدون نیاز به بی حسی است و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد. یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت های خود بپردازید.

گزینه ای برای درمان ریزش مو

مزوتراپی مو - در درمان ریزش مو به وسیله این تکنیک، دارویی که بیمار باید به صورت خوراکی مصرف کند، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیکول های مو تزریق می شود.

در ریزش موی هورمونی و ریزش موی آقایان چون عامل این بیماری برای همیشه باقی می ماند و از بین نمی رود. در این افراد از روش مزوتراپی به عنوان روش کمکی در کنار دیگر روش های درمانی می توان کمک گرفت ولی در ریزش مو ناشی از رژیم طولانی مدت یا اعمال جراحی که جذب دارو مختل می شود (مثل جراحی روده که بخشی از روده را از مسیر جذب خارج می کنند و به همین علت بعد از مدتی دچار کمبود ویتامین به علت عدم جذب می شوند و از راه خوراکی قابل جبران نیست) مزوتراپی می تواند به این دسته از بیماران کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو بکند چون علت به وجود آورنده ریزش مو قابل درمان است.

راهکاری برای طراوت و شادابی پوست

مزوتراپی  پوست صورت - علاوه بر تاثیر عوامل جوی مثل نور خورشید، تغذیه، سن و ارث در بروز چین و چروک صورت نقش مهمی دارند. با افزایش سن میزان کلاژن پوست به طور طبیعی کاهش پیدا می کند و همین امر باعث چروک و شکستگی پوست صورت می شود. در این وضعیت شاید شما به فکر استفاده از کرم ها و لوسیون های ضدچروک یا درمان های موضعی بیفتید، اما این کرم ها قادر به کم کردن عمق چروک ها نیستند و فقط می توانند از بروز چروک های جدید جلوگیری کنند.

برای رفع این چروک ها یا باید عمل جراحی کرد که یک عمل تهاجمی با عوارض خاص خود است یا این که از روش مزوتراپی که یک عمل غیرتهاجمی است، استفاده کرد. البته در کنار مزوتراپی باید از سایر روش ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس نیز بهره برد.

درمان های ترکیبی در رفع چروک ها و آسیب های پوستی نتیجه مطلوب تری خواهند داشت. برای درمان چروک های پیشانی و کنار چشم ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت آنها جلوگیری کرد و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین و چروک ها کمک کرد.

برخی داروهایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می شوند عبارتند از: انواع آمینواسیدها، ویتامین ها (به طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست) ، آنتی اکسیدان های ضدپیری و اسید هیالورونیک.

به عنوان مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی ناصاف و پر از فرورفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می شود و بعد از لایه برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) ، مزوتراپی انجام می شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول ها در پوست می شود و به این شکل سلول های جدید تولید شده و سلول های قدیمی به صورت لایه ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می شوند.

عوارض ناشی از مزوتراپی

تمام روش های درمانی دارای عوارض جانبی هستند. شایع ترین عارضه برای مزوتراپی، عارضه حساسیت نسبت به داروی مورد استفاده است به طور کلی عوارض ناشی از مزوتراپی به ۲ دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند.

برخی عوارض بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود و معمولا پایدار نیستند و خطری جدی محسوب نمی شود. بعداز انجام مزوتراپی ممکن است این علائم در شما به وجود آید: ورم، قرمزی، خارش، کبودی، سرگیجه، احساس کسالت، درد و حتی عفونت در محل تزریق. البته عفونت در صورتی به وجود می آید که تزریق در محیطی کاملا استریل و با ابزار صحیح و ضدعفونی شده انجام نگیرد.

از دیگر عوارض می توان به ایجاد اسکار (گوشت اضافه یا جای زخم) مادام العمر در افرادی که استعداد تشکیل گوشت اضافه دارند، اشاره کرد؟ ولی به طور کلی عوارض عمومی مزوتراپی نادر است، چون اساس درمان استفاده از دوزهای کم داروست.

انجام مزوتراپی تخصص می خواهد

کسی که عمل مزوتراپی را انجام می دهد حتما باید پزشک باشد و باید دوره خاص و تخصص این عمل را گذرانده باشد. اخیرا مشاهده شده که افراد غیرمتخصص در این رشته وارد شده اند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی باعث بروز مشکلات بسیاری برای مراجعان خود شده اند و همچنین داروهایی که در مزوتراپی مصرف می شود باید داروهایی باشد که مورد تایید وزارت بهداشت بوده و استاندارد باشد و پزشک حتما باید به تاریخ انقضای آنها توجه کند.

بیماران بعد از عمل مزوتراپی باید مواردی را رعایت کنند از آن جمله فرد بعد از عمل مزوتراپی تا ۲۴ ساعت از شنا کردن بپرهیزد و چنانچه مزوتراپی در ناحیه صورت انجام شده حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کند.

با مشاهده هر گونه عارضه ای باید به پزشک خود مراجعه کند که شایع ترین عوارض پس از مزوتراپی واکنش های آلرژیک و حساسیتی است. پزشکانی که از این شیوه درمانی استفاده می کنند حتما باید پاسخ و واکنش به درمان را در بیمار بررسی کنند و چنانچه فردی نتیجه مطلوب را از مزوتراپی نگیرد، نباید درمان را ادامه دهد.

پزشک معالج قبل از شروع درمان باید از سوابق بیماری یا احتمالا سابقه حساسیت در فرد مطلع شود و برای اطمینان از عدم حساسیت بیمار به داروی مورد استفاده، تست پوستی انجام دهد. برای برخی داروها این تست اجباری است و چنانچه التهاب ناشی از مزوتراپی در جلسه گذشته هنوز برطرف نشده باید جلسه درمانی بعدی به تعویق بیفتد تا کاملا التهاب از بین برود.

گروه های زیر نباید از مزوتراپی استفاده کنند

۱ ـ  خانم های باردار
۲ ـ بیماران قلبی ـ عروقی
۳ ـ افرادی که دچار سرطان های پیشرفته هستند.
۴ ـ کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند.
۵ ـ افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است).
۶ ـ افراد دیابتی بخصوص آنهایی که دیابت کنترل نشده دارند ( زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممکن است دچار عفونت های شدید شوند).
۷ ـ افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.
۸ ـ اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس (صدف) هستند.